(laatste wijziging 5-maart-2025: aanpassing 14 dagen naar 30 dagen retourrecht)
Retourneren
Indien u binnen 30 dagen na aankoop niet tevreden bent over ons product kunt u het product terug sturen. Leest u eerst de het stukje overย Herroepingsrecht/retour in onze algemene voorwaarden.
Hieronder staan de instructies voor het retourneren van een artikel. Leest u deze zorgvuldig voor een zo snel mogelijke afhandeling van uw retour. U kunt als alternatief ook het standaard model herroepingsformulier invullen en ons samen met de artikelen opsturen.
HET ARTIKEL WERKT NIET (het is defect)
Uw artikel is defect? Vervelend om te horen. Graag helpen wij u hiermee verder. Hiervoor is echter van belang of het artikel nog binnen onze garantie termijn valt. De garantie termijn in maanden vindt u op de factuur en zal (voor niet-zakelijke gebruikers) standaard 2 jaar na levering van uw product zijn.
Valt het product nog binnen de garantie periode? -> Dan kunt u onderstaande stappen volgen.
Valt het product buiten de garantie periode? -> Dat betekent niet per definitie dat u niet geholpen kunt worden. Alleen indien er een reparatie nodig is, dient u wel de reparatiekosten te betalen.
Stap 1
Bent u er geheel zeker van of het product daadwerkelijk defect is? Indien u nog twijfelt dan raden wij u aan om contact op te nemen met de afdeling klantenservice. Zij kunnen u eventueel assisteren bij het vaststellen van het defect. Dit kan e-mail: service@wineklima.nl.
Stap 2
In sommige gevallen kan het recht op garantie vervallen โ zelfs als het product nog binnen de garantie periode valt. Dit kan onder andere komen door aangebrachte schade die na de koop is ontstaan (zoals vallen, scheuren, krassen), het verwijderen van garantie zegels of stickers, kortsluiting door een verkeerde energievoorziening, etc. Wij raden u aan om alvorens uw product op te sturen eerst te bekijken of uw product niet uitgesloten is van garantie.
Stap 3
Neem contact op met de klantenservice omtrent uw defecte product. Zij zullen u adviseren op basis van het defect of het een op te lossen technisch probleem is of dat het product direct omgeruild kan worden. E-Mail:service@wineklima.nl
Stap 4
Indien de klantenservice aangeeft dat het product retour kan worden gestuurd zullen afspraken gemaakt worden over het transport. In sommige gevallen stuurt U zelf het product terug. Voor grotere producten welke niet met een pakketdienst verstuurd kunnen worden regelen wij het transport. In beide gevallen zijn de verzendkosten voor uw rekening en dient u het pakket goed te verpakken.
Indien U zelf de verzending regelt:
- Verpak de goederen met retourformulier, inclusief alle accessoires, in een stevige verzendverpakking. Een veilige en stootvaste verpakking kan schade en daarmee het vervallen van de garantie voorkomen.
- De kast kan het beste zonder handvat en plateaus teruggestuurd worden. verpak hem stevig om beschadiging te voorkomen. Vooral de hoeken zijn kwetsbaar, doe hier wat extra bescherming bij het verpakken.
Indien wij de verzending regelen: U krijgt dan van ons verdere instructies en eventuele retourlabels.
Stap 5
U Kunt het pakket op de onderstaande manieren retourneren.
- Een brievenbus. Als het pakket door een brievenbus past, dan kunt u het verzenden via brievenbuspost. U verzendt dan zonder Track & Trace code en u kunt de bestelling niet volgen.
- PostNL, DPD of DHL afgiftepunt. U ontvangt daar een verzendbevestiging met Track & Trace code waarmee u de zending kunt volgen. Bewaar deze bevestiging.
Houdt u er wel rekening mee dat verzending altijd op eigen risico en kosten is.
IN GEVAL VAN RETOURRECHT
Deze beschrijving geld alleen voor consumenten. Voor zakelijke bestellingen gelden andere regels en wetten dan voor consumenten. (Ook wanneer u iets zakelijk heeft besteld voor eigen gebruik) Zo heeft u als bedrijf onderzoeksplicht en bent u uitgesloten van het retourrecht (de wet Kopen op Afstand). Neem daarom contact met ons op voor verdere mogelijkheden
In het kader van de Wet Kopen op Afstand heeft de consument bij het doen van aankopen via Internet recht op een โafkoelingsperiodeโ. Smaak van de Wereld hanteert een afkoelingsperiode van 30 kalenderdagen na aflevering van het product. Binnen deze periode mag de consument de koop ontbinden door een beroep te doen op het retourrecht. Nadat de koop ontbonden is heeft de consument 14 dagen de tijd het product op eigen kosten te retourneren.
Wij adviseren het product aangetekend te verzenden.
Omdat verzending altijd voor rekening en risico van de verzender geschiedt, dient het pakket deugdelijk verpakt te zijn. Wanneer de teruggezonden goederen compleet, indien mogelijk in originele verpakking en onbeschadigd zijn, dan storten wij het door u betaalde aankoopbedrag, inclusief bezorgkosten, uiterlijk binnen 14 dagen na ontvangst van de goederen terug op uw rekening.
Gevolgen van het toepassen van het retourrecht
Bij een juiste toepassing van het retourrecht zijn beide partijen gehouden de wederzijds verrichte prestaties terug te draaien. Kan de koper het ontvangen product niet, slechts gedeeltelijk of in verslechterde toestand terug leveren, dan zal hij de waardevermindering moeten compenseren. Dit geldt echter niet wanneer de waardevermindering uitsluitend terug te voeren is op het controleren van het ontvangen product, zoals dat bijvoorbeeld ook in een winkel mogelijk zou zijn geweest. De koper kan het risico van waardevermindering beperken indien hij de zaken niet in gebruik neemt en handelingen nalaat die de waarde van het product beรฏnvloeden. Assemblagekosten worden in het kader van de wet koop op afstand niet vergoed mede doordat deze dienst direct ingaat ten tijde van het sluiten van de koopovereenkomst en daardoor niet onder het retourrecht vallen.
Uitzonderingen:
Voor sommige producten geldt er geen herroepingsrecht voor u als consument en vallen onder de volgende uitzonderingen:
- Serviceonderdelen die u zelf monteert (tenzij anders overeengekomen)
Verzending
Voor een vlotte afwikkeling is het raadzaam onderstaande stappen te volgen.
Stap 1
Neem contact op met de afdeling klantenservice per e-mail: service@wineklima.nl.
Stap 2
Indien de klantenservice aangeeft dat het product retour kan worden gestuurd zullen afspraken gemaakt worden over het transport. In sommige gevallen stuurt U zelf het product terug. Voor grotere producten regelen wij het transport.
Indien U zelf de verzending regelt:
- Verpak de goederen, inclusief alle accessoires, in een stevige verzendverpakking. Een veilige en stootvaste verpakking kan schade en daarmee het vervallen van de garantie voorkomen.
- De kast kan het beste zonder handvat en plateaus teruggestuurd worden, verpak hem stevig om beschadiging te voorkomen. Vooral de hoeken zijn kwetsbaar, doe hier wat extra bescherming bij het verpakken.
Indien wij de verzending regelen: U krijgt dan van ons verdere instructies. Onderdeel van deze instructies omvatten de manier van inpakken. Voor wijnklimaatkasten heeft u uitpakinstructies toegezonden gekregen. De kast kan dan worden ingepakt in de originele verpakking.
Stap 3
U Kunt het pakket op de onderstaande manieren retourneren.
- Een brievenbus. Als het pakket door een brievenbus past, dan kunt u het verzenden via brievenbuspost. U verzendt dan zonder Track & Trace code en u kunt de bestelling niet volgen.
- PostNL, DPD of DHL afgiftepunt. U ontvangt daar een verzendbevestiging met Track & Trace code waarmee u de zending kunt volgen. Bewaar deze bevestiging.
- Wij regelen vervoer. De kosten hiervan worden van uw retourbedrag ingehouden.
TRANSPORTSCHADE
Ondanks zorgvuldige behandeling en het gebruik van hoogwaardige verpakkingsmaterialen kan het voorkomen dat producten gedurende het bezorgingproces naar de klant beschadigen.
Indien u de bestelling nog niet heeft aangenomen:
Als u bij aflevering al kunt zien dat de levering beschadigd is รณf dat deze open is of is geweest, adviseren wij u deze te weigeren. Wij ontvangen de levering dan retour. Om toch zo snel mogelijk over uw producten te kunnen beschikken, kunt u ons van uw weigering en de reden hiervoor alvast op de hoogte stellen. We hoeven dan met het opsturen van nieuwe producten meestal niet te wachten tot de producten terug zijn.
Mocht u van mening zijn dat de schade aan de zending geen invloed heeft gehad op de kwaliteit van de producten, dan kunt u overwegen het pakket toch te accepteren. Laat in dat geval door de postbode of koerier ter plekke een zogenaamd โproces-verbaalโ opmaken. Blijkt achteraf dat er toch schade aan de inhoud is aangericht, dan verzoeken wij u ons dit direct te melden. Hierbij hebben we de volgende gegevens van u nodig:
- Uw klantnummer
- Het factuurnummer
- De verzendcode (de code onder de barcode op de adressticker van het pakket
- De aard van de beschadiging.
- Fotoโs van de beschadigde verpakking en/of producten zoals u deze thuis heeft ontvangen
Deze kunt u per e-mail sturen naar service@wineklima.nl. Wij nemen vervolgens contact met u op om de te volgen stappen te bespreken.
Indien u de bestelling wel heeft aangenomen:
Indien u de bestelling heeft aangenomen en u onverhoopt schade treft aan de verpakking en/of producten verzoeken wij u om de volgende gegevens naar ons te sturen:
- Uw klantnummer
- Het factuurnummer
- het zendingsnummer (dit nummer staat in het verzendbericht van de tranporteur)
- De aard van de beschadiging.
- Fotoโs van de beschadigde verpakking en/of producten zoals u deze thuis heeft ontvangen
Deze kunt u per e-mail sturen naar service@wineklima.nl. Wij nemen vervolgens contact met u op om de te volgen stappen te bespreken.
OVERIGE GEVALLEN
In overige gevallen adviseren wij U contact op te nemen metย service@wineklima.nlย voor verdere instructies. Ook kunt u door middel van het herroepingsformulier een retour onaangekondigd aan ons opsturen. Stuurt u in dat geval het herroepringenformulier altijd mee met uw zending.